Dlaczego styl Hip-Hopowy jest wypływowy?

Analizując historię muzyki i mody, można dostrzec jeden wyróżniający się fakt, który łączy te dwie branże. Przemysł muzyczny odgrywa znaczącą rolę w określaniu stylu, jaki przyjmują słuchacze różnych gatunków muzyki.

Co ciekawe, w 2017 roku hip-hop, po raz pierwszy w historii, został uznany za najpopularniejszy gatunek muzyczny na świecie. Co ciekawe, w tym samym roku hip-hop odnotował 72% wzrost popytu na streaming audio, co zostało również zauważone w sprzedaży albumów. Co więcej, kluby hip-hopowe zaczęły powstawać nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale także w innych krajach, takich jak Australia, a ten gatunek muzyczny stał się bardziej widoczny na większości lokalnych fal radiowych na całym świecie.

W artykule opublikowanym przez Business Insider, dotyczącym dziesięciu najpopularniejszych artystów muzycznych w 2018 roku, wiele pozycji jest obsadzonych przez artystów rapowych. Wskazuje to na fakt, że dominacja hip-hopu w przemyśle muzycznym nie zniknie w najbliższym czasie.

Co te wszystkie czynniki mają wspólnego ze stylem? Pomiędzy przemysłem muzycznym a modowym istnieje współpraca. Współpraca ta może być krótkotrwała, a więc widoczna tylko podczas szczytów popularności danego teledysku, lub też może zostać zaadoptowana przez różne grupy społeczne, zwłaszcza młodzież, a w końcu zakorzeniona w ich kulturze i przekazywana następnym pokoleniom.

Marki przewidują czerpanie korzyści z hip-hopowego stylu

hip-hopowy styl

Po wielu latach unikania współpracy z bractwem hip-hopowym przemysł modowy nagle zdał sobie sprawę, że globalna kultura rozrywkowa, którą wykluczał w skojarzeniach, ma znaczącą siłę marketingową.

Na początku, zwłaszcza w latach 80. i 90., hip-hop był postrzegany jako kultura rozmywająca markę przez luksusowe domy mody głównego nurtu. Dapper Dan, afroamerykański projektant mody, jest doskonałym przykładem na to, że marki osadzone w kulturze tego gatunku spotykały się z różnymi nalotami i pozwami ze strony podmiotów, które twierdziły, że naruszają zasady funkcjonowania marki. Co ciekawe, firma Gucci nawiązała niedawno współpracę z Dapper Danem po tym, jak naruszyła jego markę.

W 2016 i 2017 roku nastała nowa era między hip-hopem a przemysłem modowym. W ciągu tych dwóch lat wiele luksusowych marek, takich jak Marc Jacobs czy Louis Vuitton, włączyło raperów do swoich kampanii. Korzystając z nowej fali, Dior Homme wykorzystał A$AP Rocky’ego w reklamie marki.

Ponieważ hip-hop stał się podstawowym gatunkiem muzycznym dla millenialsów, coraz więcej domów mody zdaje sobie sprawę, że rap jest siłą napędową kultury. W związku z tym najlepszym sposobem na dotarcie do tego pokolenia, które odpowiada za prawie 50% światowych wydatków na dobra luksusowe, jest zaoferowanie im tego, z czym mogą się najbardziej identyfikować.

Muzycy rapowi wchodzą w kolaboracje odzieżowe

Jak już wspomniano, widać, że coraz więcej domów mody podejmuje współpracę z muzykami rapowymi. Aby wywołać reakcje odbiorców z pokolenia Z i Y, międzynarodowe marki, takie jak Adidas czy Nike, sięgają po takich artystów jak Kanye West. Takie partnerstwa można przypisać temu, że znaczna liczba muzyków rapowych, takich jak Drake, Travis Scott, Kanye West i Rick Ross, ma znaczący wpływ na większość grup demograficznych, mimo istniejących różnic. Wpływ hip-hopu można dostrzec nawet w telewizji dzięki sukcesowi serialu VH1 „Love & Hip-Hop”, który jest programem wzmacniającym styl i kulturę hip-hopu.

Niektórzy raperzy mają teraz solidne linie odzieżowe

Przez lata większość artystów rapowych wykraczała poza granice muzyki i starała się stworzyć własne linie odzieżowe. Należą do nich między innymi Yeezy Kanye Westa, Shady Ltd Eminema, Last Kings Tygi i Trukfit Lil Wayne’a. Niektórzy artyści hip-hopowi, będąc doskonałymi opowiadaczami historii, rozszerzyli swoje linie odzieżowe, aby nie tylko być częścią swojej własnej narracji, ale także aby uwiecznić historie wielu innych osób.

Styl hip-hop ma największy wpływ na kulturę uliczną

Od pierwszych dni inauguracji hip-hopu jako gatunku muzycznego, kultura hip-hopowa stopniowo rozwijała się równolegle z kulturą uliczną, przy czym ta pierwsza miała największy wpływ na tę drugą. Mimo że streetwear narodził się dużo wcześniej niż hip-hop, wiele popularnych marek streetwearowych pojawiło się po wprowadzeniu kultury hip-hop. Bape jest dobrym przykładem tego, jak rap wpłynął na rodzaj noszonej przez ludzi odzieży ulicznej.

Z drugiej strony, różne marki odzieżowe założone przez wielu artystów rapowych są w pewnym stopniu kolekcjami, które przyjęły tradycyjne cechy odzieży ulicznej. Te marki odzieżowe wprowadziły na rynek takie elementy garderoby jak bluzy z kapturem, koszulki i wiele innych.

Moda na hip-hop zmieniała się stopniowo przez lata

hip hop

Od momentu powstania jako gatunek muzyczny, kultura hip-hopowa tworzyła trendy w świecie mody, sukcesywnie adoptując nowe kreacje od czasu do czasu. Dobrym przykładem jest to, jak workowate dżinsy przejęły władzę w latach 90. i jak hip-hop powoli wkracza do świata mody. Obecnie żyjemy w czasach, w których dzięki kulturze rapu możliwe jest idealne połączenie mody ulicznej i wysokiej.

Moda na hip-hop rozwinęła się z ulicy do mody wysokiej

Wreszcie, styl hip-hopu ewoluował z czegoś, co było tylko na ulicach, do estetyki, którą przyjęły luksusowe marki odzieżowe, takie jak Dior Men czy Calvin Klein. Wystarczy spojrzeć na mianowanie dyrektora kreatywnego Off-White Virgila Abloha do Louis Vuitton. Marki z górnej półki zwracają się teraz do znanych artystów rapowych, a niektórzy z nich w swoich wierszach mówią o ubraniach z górnej półki. W przeciwieństwie do początków, kiedy rap był postrzegany jako gatunek muzyczny „rozmywający markę”, teraz luksusowe domy mody wykorzystują go jako część swoich kampanii.

Podsumowując, może się wydawać, że styl hip-hopu osiągnął punkt kulminacyjny, ale może to być początek lepszych rzeczy, które mają nadejść między najpopularniejszym gatunkiem muzycznym a stale rozwijającą się branżą mody.